Danske Seniorer Ikast tog på flyvetur til Rhodos den 5. september 2017.

Der var afgang til Billund fra Ikast kl. 2,30  med Brøchners Biler.  Vi skulle flyve kl. 6,20. så vi var klar til at nyde varmen midt på dagen ca. 28 grader. Vi boede på Hotel Cosmopolitan.

Der var to udflugter med prisen. Byrundtur med frokost. På denne tur besøgte vi Johanniterridderne, og både det antikke og moderne Grækenland. Fra Lalyssos starter vi turen gennem de mere lokale områder.

Destinationen er Filerimos-bjerget og det 15 meter høje kors på bjergtoppen. en hyggelig sti prydet af cypresser og smukke påfugle leder os op til udkigsposten hvor det store kors står.

I antikken var det her på bjerget man fandt lalyssos´ gamle akropolis men efter flere katastrofer styrtede templet sammen og er siden blev bygget om til et flot kloster under Johanniterridderne.

I Rhodos by mødes nutiden med fortiden og ved Mandraki-havnen kan man finde levn fra mange af de forskellige kulturer og folkefærd der har præget øens historie. Det er dog den Italienske periode der dominerer ved Mandraki-havnen hvor italienerne opførte mange flotte bygninger der nu bruges til offentlige kontorer.

Ikke langt der fra ligger Rhodos´ gamle by. vi gik en tur gennem gaderne og så nogle af flotte bygninger. Johanniterridderne. byggede, blandt andet det store plads der var hjem for stormesteren. Ad de gamle gader ser man også hvordan tyrkerne og senere italienerne byggede om og byggede til, for at gøre Rhodos til deres hjem i en periode. Her vandrede vi langs Sokrates-gaden og kigge på de mange souvenir-butikker.

Fantastiske Rhodos ink. frokost.

Rhodos ø byder på mange flotte og imponerende seværdigheder. Langs med bådevest-og østkysten er der store oplevelser i vente. Af små snoede bjergveje, langs kysten og gennem små hyggelige landsbyer, kom vi på denne tur rigtig rundt på øen og så hvordan livet er udenfor turistområderne.

Vi satte kursen øst på, hvor gjorde vores første stop ved en olivenolie fabrik. Her hørte vi lidt om hvordan man laver olivenolie, der er en af landets største eksportvarer. Der var mulighed for at se hvordan olien bliver produceret i dag, men også at se hvordan det gik til i gamle dage. Vi fik en lille smagsprøve. Derefter kørte vi mod den stemningsfyldte by, Lindos. Byen der ofte bliver kaldt ”den hvide by”

Hovedattraktionen er den store borg på toppen af bjerget der blev bygget af Johanniterridderne. Inde i borgen fandt man resterne af det antikke akropolis der var bygget til ære for gudinden Athene. Man kan ikke andet end blive fascineret af de bygningsværker og den kultur som startede her for mere end 3700 år siden.

Vi fortsatte vestpå, mod byen Apolakkia hvor vi mødte den græske gæstfrihed, da vi spiste frokost på en af de hyggelige tavernaer. Turen dertil gik ad naturskønne områder, som dog bærer på store ar efter de mange skovbrande, der hærger øen næsten hvert år.

12 september var det tid til at slutte otte dages god ferie med sol og ca. 28 grader. Vi var i Billund midt på eftermiddagen.