Seniortur til Prag 30-8 til 3-09-2018

Vi tog fra Ikast mandag den 30. juli 2018 kl. 05.00 og derefter kørte vi til Kolt og fyldte bussen op med seniorer fra Sonjas Rejsebureau. Vi var 31 seniorer fra Ikast.

Efter bussen var fyldt op gik turen sydpå.

Vi havde alletiders tur og en kanon god guide, som hed Hans, som også kunne fungere som chauffør, når chaufføren Kim skulle have hvil.

Vi var på bestemmelsesstedet Botel Albatros kl. ca. 20.30, hvor vi fik sent aftensmad, 3 retter hver aften, som bestod af suppe, hovedret og dessert. Der var et utroligt godt sammenhold både med os fra Ikast og dem fra Kolt, hvor en del af os fra Ikast fik travet 50000 skridt på 3 dage. Det er det man kalder en seniortur og guiden lovede, at Ans rejser ville lave en lignende tur igen om 25 år.

Tirsdag var vi på rundtur i Prag, hvor vi bl.a. gik forbi et butik, var der var et billede af Bill Klinton med  saxofon. Bill havde været på besøg i Reduta Jazz klub.

Vi var på besøg i Tyn Katedral, hvor der var et skulptur af Tycho Brahe og en stor plade med hans navn i gulvet..

Osdag var vi på tur til Kurbyen Karlovy Vary. Byen er et populært turistmål, især for internationale berømtheder – Danny De Vito, Karl Marx og Frans Kafk som har benyttet byens kur og spabehandlinger.

Her blev den tjekkiske likør produceret – Et eventyr fra 1794.

Vi var også i Sankt Vituskatedral, hvor Kai ikke mødte op til tiden. Vi skulle have været på glasfabrikken Moser Glas, men kom det ikke på grund af midlertidig lukning.

Torsdag var vi på Moldau, hvor vi stødte på Prags varetegn, den berømte Karlsbro. Vi gik over broen og standsede og berørte Jan Nepomuk, som giver held fremover. Resten af dagen var på egen hånd. Som afskedsgave fik vi alle udlevert et stearinlys, som forestillede Botel Albatros.

Fredag. Efter tidlig morgenmad satte vi kurs mod Danmark og chaufføren sagde, at nu var vi kommet godt ud af Prag, og Hans fortalte, at  turen hjemad ville gå over Dresden og Berlin og naturligvis med et stop for grænsehandel. Vi fik afleveret deltagerne fra Kolt og kørte videre mod Ikast med hjemkomst ca. kl. 23.00.